Subscribe Us

Garis Panduan Komuniti Youtube (Bagaimana ingin berjaya dalam Youtube)

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera, 


Kali ini saya nak kongsikan kepada anda Youtube Partner Program (YPP) untuk korang memahami apakah polisi dan keselamatan di dalam Youtube.

Apakah korang tahu apakah polisi dan keselamatan di dalam Youtube?
Apakah video yang boleh dan tidak boleh korang muat naik dalam Youtube?

Ini semua mempunyai polisi dan keselamatan untuk menjaga kredibiliti Youtube.

Sebelum itu, Youtube telah mengemaskini polisi (Dasar) monetisation saluran (channel) Youtube korang.



Dikemaskini Januari 2020: Tiada perubahan kepada dasar atau penguatkuasaan kami dengan artikal ini. Kami mengemaskini artikel ini untuk menjelaskan dan memberi lebih terperinci mengenai dasar monetisation kami untuk saluran (channel). Jika anda ingin menyertai atau kekal dalam Program Rakan Kongsi YouTube (YPP), anda perlu mengikuti dasar atau polisi ini.

Dasar dalam artikel ini digunakan untuk saluran anda secara keseluruhan, dan bukan hanya video individu. Jika anda ingin mengetahui tentang kapan anda boleh dan tidak boleh menghidupkan iklan untuk video individu, anda boleh menyemak panduan kandungan mesra pengiklan kami.


Keselamatan dan Polisi di dalam Youtube 

Kalau korang mempunyai channel Youtube atau menggunakan Youtube, korang sebenarnya automatik menyertai komuniti Youtube dari seluruh dunia. Setiap ciri-ciri komuniti baru di Youtube akan melibatkan tahap amanah yang tertentu. 

Jika korang rasa kandungan video korang tidak bersesuaian, korang kena rujuk balik polisi dan keselamatan yang telah ditetapkan oleh Youtube atau boleh menghantar video anda ke Youtube untuk semakan. Jangan risau, kakitangan Youtube memang bekerja selama 24 jam sehari dan 7 hari seminggu untuk mengkaji semula kandungan yang video korang. Mereka akan menyemak semula video korang untuk mereka menentukan samaada terdapat pelanggaran Garis Panduan Komuniti Youtube. 

Garis Panduan Komuniti Youtube

a) Kandungan Berbogel dan seksual 

Amaran keras oleh Yotube akan dikenakan kepada anda jika menyiarkan kandungan seperti ini di muatnaik di dalam Youtube. Polisi ini bermaksud seperti di bawah:
  1. Melancap atau kemaluan alat kelamin, payudara, atau punggung.
  2. Menggunakan atau memaparkan mainan sek untuk memberikan penonton kepuasan seksual.
  3. Kebocoran foto bogel.
  4. Kandungan ganas, grafik, atau memalukan yang bertujuan untuk kepuasan seksual.
  5. Berbogel atau menunjukkan sebahagian daripadanya untuk tujuan kepuasan seksual.
  6. Gambar lucah atau perbuatan tersirat sek untuk tujuan seksual.
  7. Tindakan sek animasi, pornografi, atau kandungan fetish.
  8. Menpamerkan kandungan video untuk tujuan suapan seksual
  9. Mana-mana kandungan seksual yang melibatkan kanak-kanak di bawah umur.
Ini adalah bukan senarai penuh untuk polisi ini.

Selain itu, Youtube juga membenarkan kandungan yang mempunyai unsur-unsur bogel apabila tujuan utamanya untuk memuatnaik video tersebut untuk pendidikan, dokumentari, saintifik, atau seni dan mungkin ia juga tidak semestinya tidak wajar untuk dimuatnaik. 

Sebagai contoh, dokumentari tentang kanser payudara adalah sesuai akan tetapi video dalam konteks untuk memuaskan seksual walaupun dalam dokumentari adalah tidak dibenarkan. Dari konteks berbogel ini adalah semasa prosedur perubatan, semasa bersalin dan persembahan artisik atau semasa penyusuan bayi mungkin tidak akan memenuhi pengecualian dokumentari Youtube. 

b) Dasar ucapan yang membenci

Ucapan kebencian tidak akan dibenarkan untuk dimuatnaik di dalam YouTube. Pihak Yotube boleh mengeluarkan kandungan yang mempromosikan keganasan atau kebencian terhadap individu mahupun berkumpulan.


c) Gangguan dan Buli

Kandungan video mengancam kehidupan individu dan kumpulan adalah tidak dibenarkan di YouTube. Youtube juga tidak membenarkan kandungan yang mensasarkan individu dengan ungkapan penghinaan yang berpanjangan atau berniat jahat berdasarkan sifat-sifat intrinsik, termasuk status kumpulan dilindungi atau sifat fizikal mereka. Polisi ini bermaksud seperti di bawah:
  1. Menunjukkan maklumat peribadi seseorang, seperti alamat rumah mereka, alamat e-mel, nombor telefon, nombor pasport, atau maklumat akaun bank dan sebagainya.                      Nota: Ini tidak termasuk menyiarkan maklumat awam yang tersedia secara meluas, seperti nombor telefon pejabat rasmi atau nombor telefon perniagaan.
  2. Kandungan yang menghasut orang lain untuk mengganggu atau mengancam individu atau kumpulan di dalam YouTube.
  3. Kandungan yang membuat ancaman atau implikasi yang teruk atau eksplisit terhadap harta benda individu dan kumpulan.
  4. Kandungan yang menggambarkan pencipta menyerupai tindakan keganasan yang serius terhadap orang lain (hukuman mati, penyeksaan, pemukulan, dan lain-lain.).
  5. Kandungan yang memaparkan tindakan seks tidak konsensual, seksual yang tidak diingini atau apa-apa yang menggambarkan secara seksual atau merendahkan individu.
  6. Kandungan yang memaparkan atau menunjukkan bagaimana untuk mengedarkan imej seksual yang tidak konsensual.

d) Ancaman

Dalam beberapa kes yang jarang berlaku, pihak Youtubube boleh mengeluarkan atau menghapuskan kandungan atau mengenakan penalti terhadap video korang (pencipta):
  1. Menggalakkan tingkah-laku penonton yang kasar dengan berulang-ulang.
  2. Sasaran berulang, penghinaan dan penyalahgunaan individu yang boleh dikenalpasti berdasarkan kandungan dan klip video anda. 
  3. Memberi seseorang individu dalam risiko kecederaan fizikal berdasarkan konteks sosial atau politik tempatan.
  4. Mewujudkan kandungan yang merbahaya kepada ekosistem YouTube dengan terus mencabar permusuhan antara pencipta (korang) untuk keuntungan kewangan peribadi.
e) Kandungan yang berbahaya atau merbahaya

Jika korang menghantar atau memuat naik video seperti di bawah:

Jika anda menghantar kandungan
Jangan hantar kandungan di YouTube jika sesuai dengan mana-mana deskripsi yang dinyatakan di bawah.
  1. Pranks yang berbahaya atau mengancam orang lain: Pranks yang memberi mangsa untuk menakutkan dari segi membahayakan fizikal yang serius, atau yang mewujudkan tekanan emosi yang serius di bawah umur.
  2. Arahan untuk membunuh atau membahayakan: Menunjuk kepada penonton bagaimana melakukan aktiviti yang dimaksudkan untuk membunuh atau memfitnah orang lain. Sebagai contoh, memberi arahan untuk membina bom yang untuk kegunaan mencederakan atau membunuh orang lain.
  3. Penggunaan dadah atau pengolahan dadah: Kandungan yang menggambarkan penyalahgunaan atau memberi arahan mengenai cara membuat ubat keras seperti kokain atau opiod. Ubat ini ditakrifkan sebagai ubat yang boleh (kebanyakannya) membawa kepada ketagihan fizikal.
  4. Gangguan Pemakan: Kandungan yang memuji, memuliakan, atau menggalakkan penonton untuk meniru anoreksia atau gangguan makan yang lain. Gangguan makan disifatkan oleh tabiat makan yang tidak normal atau ganggunaan sekaligus memberi kesan buruk kepada kesihatan seseorang (termasuk memakan makanan yang bukan dipanggil makanan seperti kayu or sebagainya).
  5. Keganasan: Menggalakkan atau melakukan tragedi ganas, seperti penembakan sekolah.
  6. Kecurian: Menunjukkan penonton bagaimana untuk mencuri wang atau barang ketara.
  7. Hacking: Menunjukkan kepada penonton bagaimana menggunakan komputer atau teknologi maklumat dengan niat untuk mencuri kelayakan, mengkompromikan data peribadi atau menyebabkan kerosakan serius kepada orang lain. Hacking akaun or sebagainya. 
f) Kandungan Ganas dan Grafik
  1. Menghasut orang lain untuk melakukan perbuatan ganas terhadap individu atau kumpulan.
  2. Pergaduhan yang melibatkan kanak-kanak di bawah umur.
  3. Rakaman, audio, atau imaginasi yang melibatkan kemalangan jalan raya, bencana alam, selepas perang, selepas serangan pengganas, pergaduhan jalanan, serangan fisik, serangan seksual, pembunuhan, penyeksaan, mayat, protes atau rusuhan, rompakan, prosedur perubatan atau senario yang lain atas niat untuk mempertontonkan kejutan atau tingkahlaku menjijikan.
  4. Rakaman atau imej yang menunjukkan cecair badan, seperti darah atau muntah, dengan niat untuk pertontonkan untuk penonton.
  5. Kandungan di mana terdapat penderitaan yang dialami seseorang, haiwan atau sekumpulan yang tidak perlu atau memudaratkan dengan sengaja menyebabkan kesulitan.
  6. Kandungan di mana haiwan dipaksa untuk berperang oleh manusia seperti sabung ayam.
  7. Rakaman drama atau fiksyen yang disenaraikan di atas tidak memberikan konteks yang mencukupi untuk menentukan bahawa rakaman itu dramatis atau fiksyen.
  8. Rakaman mayat dengan kecederaan besar, seperti anggota yang terputus semasa kemalangan mahupun sebaliknya.
g) Spam, metadata mengelirukan, dan penipuan
  1. Video Spam: Kandungan yang diletakkan secara berlebihan, berulang, atau tidak mesasarkan dan melakukan satu atau lebih daripada yang berikut: Penonton menjanjikan mereka akan melihat sesuatu tetapi sebaliknya mengarahkan mereka keluar dari laman web. Mendapatkan klik, pandangan, atau trafik di luar YouTube dengan menjanjikan penonton bahawa mereka akan menjana kewangan dengan cepat.
  2. Menghantar seseorang untuk menyebarkan perisian hasad, cuba mengumpulkan maklumat peribadi, dan lain-lain yang mempunyai kesan negatif.
  3. Metadata atau Thumbnail yang mengelirukan: Menggunakan tajuk, imej kecil, penerangan, atau tag untuk menipu kepada pengguna untuk mempercayai kandungan video tetapi sebaliknya.
  4. Manipulasi Media: Kandungan yang telah dimanipulasi secara teknikal atau didokumentasikan dengan cara yang salah dan menyesatkan pengguna (di luar klip yang diambil dari konteks) dan juga mungkin menimbulkan risiko yang serius terhadap bahaya.
  5. Penipuan: Kandungan yang menawarkan hadiah tunai, skim "cepat kaya", atau skim piramid (menghantar wang tanpa produk ketara dalam struktur piramid).
  6. Penindasan Pengundi: Kandungan yang bertujuan mengelirukan pengundi tentang masa, tempat, keperluan atau kelayakan untuk mengundi.
  7. Penindasan Penyertaan Banci: Kandungan yang bertujuan untuk menyesatkan peserta mengenai masa, keperluan atau kelayakan untuk menyertai banci.

h) Hak Cipta (Copyright)

Youtube sekeras-kerasnya akan menghantar email, membuang atau channel tidak dapat di monitasi disebabkan oleh kandungan mempunyai hak cipta orang lain. Jika korang memuat naik video tersebut sila hentikan. 

i) Privasi - maklumat sulit

Korang hendaklah menyimpan sepenuhnya maklumat anda seperti nama, imej korang, maklumat kewangan, maklumat telefon dan sebagainya. Jika korang dapati sesiapa yang menggunakan maklumat anda, korang boleh buat laporan dengan pihak Youtube. 

j) Penyamaran
  1. Penyamaran saluran: Saluran orang lain atau korang punya yang menyalin profil saluran seserang, latar belakang, atau keseluruhan video atau imej dan merasa saluran sedemikian menyerupai 100% hak milik korang boleh buat aduan kepada pihak Youtube. Saluran tidak perlu 100% sama, selagi niat korang jelas untuk menyalin saluran lain. Sebagai contoh, memberitahu pencipta video atau klip tersebut dan dipersetujui oleh pencipta tersebut. 
  2. Peniruan peribadi: Kandungan yang dimaksudkan untuk kelihatan seperti orang lain yang menyiarkannya.
h) Keselamatan Kanak-kanak

Kesemua di atas item a) sehingga g) tidak boleh disiakan kepada kanak-kanak yang menyebabkan emosi kanak-kanak berubah. Selain daripada itu, kandungan video menyerupai keganasan juga tidak boleh ditonton oleh kanak-kanak.


Kesimpulan
Kalau korang merasakan kandungan video klip korang tiada kandungan seperti polisi di atas, boleh lah korang memohon google adsence dah tu automatik menjadi Youtube Partner Program. Untuk memohon google adsense nie tak susah janji cukup syarat.

Itu jer saya nak kongsikan.

Terima Kasih.


Post a Comment

0 Comments